Strategisk kommunikation och digitala medier - Kandidatprogram
Program 180 högskolepoäng · 3 år · Kandidatexamen
Beskrivning
Vill du arbeta som strateg i det digitala landskapet? Är du intresserad av att leda och designa digitala produktioner? Vill du lära dig mer om påverkan i det digitala landskapet? En examen i strategisk kommunikation och digitala medier ger dig möjlighet att sätta din egen prägel på kommunikationsyrket i digitala miljöer!
Digitala medier förändrar villkoren för organisationers kommunikation och interaktion med det omgivande samhället. Konsumenter, medborgare och medarbetare ställer idag nya krav på kommunikationen i och kring organisationer och hänsyn behöver tas till såväl sociala som kommunikationsteknologiska aspekter.
Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier erbjuder en flervetenskaplig utbildning med målet att du ska bli expert på digital kommunikation.
Utbildningen
Programmet ger dig grundläggande kommunikationsteorier och specifika teoribildningar kopplat till olika aspekter av kommunikationsstrategi såsom varumärke, PR, ledarskap, och krishantering, men tränas också i strategiska och tillämpade aspekter av digitala medier, till exempel webbdesign, visuell kommunikation och digital projektledning. Du lär dig att hantera digitala kampanjer, webbpublicering, utvärdera organisationers närvaro på digitala plattformar, samt planera och koordinera digitala projekt. Under programmets femte termin har du möjlighet att profilera din utbildning genom en praktikperiod eller utlandsstudier. Hos oss möter du lärare med olika ämnesbakgrunder. Delar av utbildningen ges på engelska.
Efter utbildningen
Efter avslutad utbildning kan du arbeta både strategiskt och operativt med organisationers kommunikation. Som exempelvis:
- digital kommunikationsstrateg
- konsult eller projektledning inom digitala kommunikationsprojekt
- ansvarig för extern och intern kommunikationsplanering
- webbstrateg
- webbredaktör för sociala medier och andra digitala plattformar
Utbildningen förbereder också för fortsatta studier på avancerad nivå.
Film om programmet
Programmets innehåll
Första årets kurser läser du tillsammans med studenter på kandidatprogrammet i strategisk kommunikation.
Läs mer nedan om innehållet de olika terminerna.
Du får förståelse och kunskap om vad som utmärker strategisk kommunikation och dess flervetenskapliga grund. Under den första terminen får du verktyg för att kunna analysera kommunikation från olika perspektiv i samhälleliga och organisatoriska sammanhang.
Den andra terminen består av kurser som breddar kunskaperna inom kommunikation. Du studerar varumärkeskommunikation och varumärkens roll för skapande av sociala och kulturella identiteter och du lär dig skriva för olika typer av medier. I den avslutande kursen lär du dig grunderna i digital kommunikation och utvecklar praktiska och analytiska färdigheter för att arbeta med strategisk kommunikation i digitala medier.
Du läser de flesta kurserna på engelska och skriver en större uppsats om ett valfritt ämne i strategisk kommunikation. Du lär dig analysera politisk kommunikation och opinionsbildning i förhållande till traditionella och digitala medier med hjälp av vetenskapliga metoder.
I den första kursen på den fjärde terminen lär du dig om företagsekonomiska grundbegrepp och finansiell kommunikation. Du genomgår medieträning och håller i en presskonferens. Därefter läser du två inriktningskurser i visuell kommunikation och digital marknadskommunikation i vilka teori varvas med praktik.
Under denna termin gör du en yrkespraktik samt läser en kurs i digital projektledning. Praktiken förbereder dig inför det framtida yrkeslivet och skapar relationer med framtida arbetsgivare. Du kan även välja att läsa valbara kurser vid ett utländskt lärosäte.
I den första kursen på din sista termin får du möjlighet att använda dina erhållna kunskaper i strategisk kommunikation när du ska förstå, analysera och arbeta med kris- och förändringskommunikation. Du får även fördjupade kunskaper i att självständigt formulera kritiska frågeställningar, genomföra empiriska undersökningar med hjälp av olika metoder och analysera ett insamlat material.
Avslutningsvis skriver du en akademisk uppsats utifrån ett avgränsat forskningsproblem i strategisk kommunikation och digitala medier.
Utbildningsplan
Stängd för anmälan
Alla utbildningstillfällenKontakt
Studievägledare
Cecilia Nygren
Telefon: +46 42 35 65 95
E-post: studievagledare [at] isk [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
Urval
Anmälan & antagning
Start Höstterminen 2024
Dagtid Helsingborg, heltid 100%
På svenska
Studieperiod
2 september 2024 - 6 juni 2027
Ansökan
Stängd för anmälan
Urvalsgrupper | HT 2024 |
---|---|
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI) | 17,97 |
Gymnasiebetyg med komplettering (BII) | 18,72 |
Folkhögskolebetyg (BF) | - |
Högskoleprovet (HP) | 0,75 |
Totalt antal antagna
Höstterminen 2024 - 55 st
- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen
Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation och digitala medier - Kandidatprogram är 345 000 SEK.
Karriär
Praktik knyter an till arbetslivet
Se filmen där Sofia bland annat berättar om hur praktiken inom programmet kan fungera som en länk mellan utbildningen och en framtida karriär.
Alumner i strategisk kommunikation eftertraktade på arbetsmarknaden
Enligt vår senaste alumnundersökning för kandidatprogrammen i strategisk kommunikation fick 96 % av studenterna som tog examen 2014-2016 jobb inom ett år efter avslutade studier. Våra alumner arbetar bland annat som kommunikatörer, ledare inom kommunikation, konsulter eller som koordinatorer.
Möt våra studenter och lärare
Bra blandning mellan teori och praktik
Studenten Evelina berättar om programmet.
Visuell kommunikation blir allt viktigare
Marie Ledendal är lärare på programmet.
Fundera på i vilken bransch du vill arbeta
Nils Gustafsson undervisar i politisk kommunikation.