"Jag förstår ordet genom exempelmeningen": Svenska som andraspråksinlärares strategier i mötet med okända ord – användning av kontextuella ledtrådar och ordbok
Författare
Summary, in Swedish
Ämnet för uppsatsen är strategier för receptiv ordförståelse med fokus på gissningsstrategier, mer specifikt kontextuella ledtrådar. Även strategin att använda ordbok tas upp. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken effekt användning av kontextuella ledtrådar och användning av ordbok har för att svenska som andraspråksinlärare ska kunna sluta sig till betydelsen av ett okänt ord.
Undersökningen gjordes digitalt i form av ett frågeformulär som distribuerades till inlärare i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen. En del i frågeformuläret fokuserade på strategin kontextuella ledtrådar, en andra del på ordboksstrategin. I båda delarna skulle respondenterna ange betydelsen av tolv okända ord. Varje ord ingick i en kortare textpassage som också innehöll en eller flera kontextuella ledtrådar. För varje okänt ord fanns givna flervalsalternativ. I delen som fokuserade på kontextuella ledtrådar fick respondenterna i fritextsvar också motivera sin gissning av det okända ordets betydelse.
Det övergripande resultatet av undersökningen visar att användning av kontextuella ledtrådar utan tillgång till ordbok är en väl fungerande strategi för en receptiv förståelse av okända ord i kortare textpassager. Att i nästa steg också använda ordbok ger goda förutsättningar att förstå orden. Studien visar också att det är lättare att, utifrån kontextuella ledtrådar, gissa sig till betydelsen av verb än av substantiv och adjektiv. Vidare visar resultatet att olika typer av kontextuella ledtrådar är mer eller mindre effektiva. En ledtråd som utgörs av en synonym till det okända ordet ger enligt undersökningen mindre stöttning än kontextuella ledtrådar som är mer indirekta.
Även om det övergripande resultatet visar att både användning av kontextuella ledtrådar och av ordbok är väl fungerande strategier pekar studien samtidigt också på komplexiteten i strategierna och ger exempel på vad som kan vålla svårigheter.
Undersökningen gjordes digitalt i form av ett frågeformulär som distribuerades till inlärare i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen. En del i frågeformuläret fokuserade på strategin kontextuella ledtrådar, en andra del på ordboksstrategin. I båda delarna skulle respondenterna ange betydelsen av tolv okända ord. Varje ord ingick i en kortare textpassage som också innehöll en eller flera kontextuella ledtrådar. För varje okänt ord fanns givna flervalsalternativ. I delen som fokuserade på kontextuella ledtrådar fick respondenterna i fritextsvar också motivera sin gissning av det okända ordets betydelse.
Det övergripande resultatet av undersökningen visar att användning av kontextuella ledtrådar utan tillgång till ordbok är en väl fungerande strategi för en receptiv förståelse av okända ord i kortare textpassager. Att i nästa steg också använda ordbok ger goda förutsättningar att förstå orden. Studien visar också att det är lättare att, utifrån kontextuella ledtrådar, gissa sig till betydelsen av verb än av substantiv och adjektiv. Vidare visar resultatet att olika typer av kontextuella ledtrådar är mer eller mindre effektiva. En ledtråd som utgörs av en synonym till det okända ordet ger enligt undersökningen mindre stöttning än kontextuella ledtrådar som är mer indirekta.
Även om det övergripande resultatet visar att både användning av kontextuella ledtrådar och av ordbok är väl fungerande strategier pekar studien samtidigt också på komplexiteten i strategierna och ger exempel på vad som kan vålla svårigheter.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2021
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 448 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- svenska som andraspråk
- ordförståelsestrategier
- gissningsstrategier
- kontextuella ledtrådar
- ordbok
- receptiv ordförståelse
Handledare
- Anna W Gustafsson (PhD)