Nadja Sörgärde är civilingenjören som blev intresserad av ledarskap och organisation under masterstudierna i technology management. I dag är hon universitetslektor i företagsekonomi.
– Ibland kan jag tänka ”varför insåg jag inte tidigare att det var det här jag skulle göra?”
Studentinflytande i undervisningen
LUM träffar Nadja Sörgärde på hennes arbetsrum, där hon är omgiven av frodiga gröna växter och böcker. Men det är inte här hon tillbringar större delen av sin tid. Är hon inte i ett klassrum leder hon gruppträning, odlar sin trädgård eller umgås med familjen. Lärarrollen faller sig naturlig och med den tryggheten i ryggen vågar hon öppna upp för studentinflytande i undervisningen.
– Jag vill gärna ha dialog. Studenterna är mina medproducenter och jag är övertygad om att de vill lära sig. Men om man frågar om synpunkter får man inte vara rädd för vad som då kommer fram.
Uppsatsseminarium
Tidigare under dagen deltar hon som kursansvarig i ett uppsatsseminarium. Studenterna diskuterar vant varandras texter, resonerar kring infallsvinklar. De har tagit med ost, snittar och tårta för att fira att det är sista tillfället som de ses. Nadja Sörgärde lyssnar, skjuter in olika perspektiv och ställer följdfrågor.
– Det är kul att få följa dem under en hel termin. Jag ser hur de har utvecklats från första kursdagen, hur de ledigt använder sig av olika begrepp som vi har gått igenom. Det är ett tydligt kvitto på att studenterna lärt sig saker.
– Jag drivs av att fler ska komma till tals och engagera sig under lektionerna. I interaktion med andra utmanas studenterna att reflektera och argumentera, vilket gör att inlärningen tas till en ny nivå.
Flippade klassrum
Nadja Sörgärde experimenterar gärna med olika pedagogiska grepp, som ”flippade klassrum”. Pedagogiken bygger på att studenterna läser på egen hand, med online-föreläsningar, quiz och självstuderingsfrågor som stöd. Sedan diskuterar de med kursare och lärare under lektionstid för att ta resonemangen vidare och fördjupa förståelsen. Läraren fungerar som processledare.
– Det blir högt tempo, men det fungerar. Ett av de bästa sätten att lära sig är när man kan förklara och dela med sig av det man lärt sig till andra. Det är något som jag uppmuntrar från dag ett.
Kärnan i Nadjas Sörgärdes syn på pedagogik är ord som dialog, engagemang och utveckling.
– ”Bra” i en utvärdering ger mig inte mycket. Jag vill veta vad som är bra – eller dåligt. Jag försöker förstå vad som är problemet. Jag vill inte ge studenterna en lättare bok eller lättare uppgifter, utan hellre fundera på hur jag kan ge dem förutsättningar för att klara sig bättre. Det handlar om att hitta deras driv och engagemang. Först då kan det bli lärande på riktigt.