I många teatersammanhang uppfattas kostymer ofta som visuella element som stöder en dramaturgisk berättelse eller koreografisk struktur. Charlotte Østergaards har i sin avhandling i stället studerat kostymer som aktiva kreativa partners.
– Kostymerna blir rum för att utforska och utmana hierarkier mellan människor. Med det här projektet bidrar jag med ny kunskap om hur kontroll och hierarkiska strukturer kan ersättas med närvaro, lyhördhet och flexibilitet när människor arbetar tillsammans, säger Charlotte Østergaard.
Charlotte Østergaard är den första personen vid Teaterhögskolan, Lunds universitet, att doktorera inom forskningsfältet kostym.
– Och jag är faktiskt även den första i mitt hemland Danmark, säger Charlotte Østergaard.
Charlotte Østergaard har i sin studie undersökt kostymerna som en kreativ kraft och hur de kan påverka samspelet mellan människor och textilier inom scenkonst.
– Vi lever i en tid där olikheter ofta ses som barriärer. Mitt konstnärliga forskningsprojekt handlar om att hitta styrka i olikheter. Vad händer när kostymer tas ut ur teaterrummet och blir till konstnärliga upplevelser som man delar med andra människor? Vad händer när kostymer blir ett ramverk för medskapande, delad förundran och nya relationer och gemenskaper, säger Charlotte Østergaard.