Lunds universitet toppar patentliga

Universitetshuset med höstlöv på träden. Foto.
Över tvåtusen patentansökningar har lämnats in från forskare vid Lunds universitet mellan 2000 och 2020. Foto: Kennet Ruona

Svenska lärosäten utmärker sig när det gäller patent från akademin. Sverige rankas som femte bäst i Europa, med Lunds universitet i topp.

En ny rapport från Europeiska patentverket (EPO)  ger en detaljerad inblick i universitetens roll inom patentering och innovation. Enligt studien ligger Sverige på femte plats i Europa när det gäller det totala antalet patent, efter Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien. När det gäller patent per capita ligger Sverige på tredje plats efter Danmark och Schweiz.

– Vi är enormt stolta över både Sveriges och Lunds universitets placering i Europeiska patentverkets rapport. Det understryker vårt engagemang för innovation och vår förmåga att omvandla forskning till patent. Dock är det viktigt att notera att rankningar som denna är inte alltid speglar hela innovationsbilden. Innovation sker när ny kunskap faktiskt gör skillnad och skapar mervärde, säger Niclas Nilsson, avdelningschef på LU Innovation, Lunds universitets innovationskontor.

Lunds universitet, Chalmers tekniska högskola och Uppsala universitet är de främsta svenska lärosätena när det gäller patent från akademin. Mellan 2000 och 2020 lämnade forskare vid Lunds universitet in hela 2 064 ansökningar, följt av Chalmers tekniska högskola med 1 044 och Uppsala universitet med 890.

Även i topp för start-ups

Sverige har även fyra institutioner bland de 25 främsta universiteten i Europa när det gäller antalet start-ups som lämnar in patentansökningar kopplade till akademin:

• Lunds universitet (3:e plats, 92 nystartade företag)

• Karolinska institutet (15:e plats, 47 nystartade företag)

• Chalmers tekniska högskola (18:e plats, 42 nystartade företag)

• Uppsala universitet (22:a plats, 39 nystartade företag)

Patentansökningar ger dock bara en del av bilden när det gäller universitetens bidrag till innovation. EPO pekar själva på utmaningar i att mäta detta, eftersom patent som delas mellan flera aktörer kan göra det svårt att fastställa varje parts specifika insats. Alla samarbeten leder heller inte till patent.

I somras visade också en ny rapport av innovationskontoren vid Lunds universitet, Uppsala universitet och KTH att innovationer från de tre lärosätena sedan 2010 lagt grunden för fler än tusen nya aktiebolag. Under år 2022 hade bolagen tillsammans 3836 anställda, omsatte 6,7 miljarder kronor samt beräknas ha genererat nästan 2 miljarder i skatteintäkter.